كد ساعت و تاريخ

Marine Electronic Engineering | آبان ۱۳۹۴
Marine Electronic Engineering
نوشته های یک مهندس الکترونیک دریایی

همانطور که میدانید خوردگی و زنگ زدگی فلزات یک واکنش الکتروشیمیا ئی است که در این واکنش یک فلز با یک غیر فلز مثل اکسیژن ترکیب میشود تا اکسید آن فلز را تشکیل دهد, سرعت و مقدار این خوردگی به شرایط محیطی و نوع فلز بستگی دارد.حتما" آزمایش سادهء قدیمی که دو فلزنا همسان را در یک سیال الکترولیت  قرار داده وبا یک سیم به هم متصل میشدند یادتان هست ,درآن الکترونها از فلز با خاصیت آند به فلز کاتد حرکت میکرد.این محیط آند و کاتد میتواند از اتصال الکتریکی دو فلز غیر همسان در یک الکترولیت ایجاد شود و یا ممکن است بروی یک فلز تنها صورت گیرد مثلا" قطرهء آب  بروی یک فلز بدون روکش محافظ. 

بدنه کشتی گرچه با رنگهای مخصوص و مقاوم پوشانده شده اما تشکیل پیلهای کوچک در محیط مناسب آب دریا میتواند به سرعت افزایش پیدا کند و با تولید جریان های زیاد در این محیط کاتودیک ،باعث خوردگی شدیدی در بدنه شوند.این معضل علاوه بر بدنه کشتی وتانکرهای داخل آن در تمام سازه های دریایی مثل اسکله ها , سکوهای نفتی و پتروشیمی و غیره نیز وجود دارد.از اینرو جهت محافظت از این سازه ها در برابر خوردگی از سیستمهای محافظ کاتودیک استفاده میشود.

محافظ کاتودیک یک سیستم پیشگیری از خوردگی است که در آن باگذاشتن آنود های اضافی تمام سطح سازه رامجبور میکنیم تا کاتود باشد.

با توجه به توضیحات بالا یک فلزرا میتوان با اتصال  به یک فلز آند تر در یک محیط الکترولیت , کاتودیک کرد.

معمول ترین فلزاتی که بعنوان آند بکار میروند , میتوان آلومینیم و روی را نام برد.این فلزات در این روش به عنوان فلز قربانی عمل میکنند و خورده میشوند تا فلز اصلی سازه ای که به آن وصل هستند سالم بمانند,بدین سبب به این روش محافظت با متد قربانی نیز میگویند.

 

 

 

روش دیگری نیز وجود دارد تا فلزی را کاتودیک کرد و آن اتصال الکتریکی آن با یک فلز دیگر از طریق یک منبع ولتاژ مستقیم میباشد.بگونه ای که جهت حرکت الکترون اجبارا" از فلز مورد نظر( آنود) به داخل الکترولیت وبه سوی فلز مورد تظر( کاتد) باشد.میتوان به این صورت تصور کرد که یک باطری کوچک داریم با اتصال یک منبع قویتر جهت جریان در باطری را مجبور به حرکت در جهت عکس کنیم.

به علت وجود  منبع جریان اضافی در این روش به این نوع محافظ کاتودیک اعمال جریان 

 یا    (IMPRESSED CURRENT CATHODIC PROTECTION) میگویند.امروزه این روش در کشتی ها بیشترین استفاده را دارد,  فلزاتی همچون پلاتین ,سرب سیاه,سیلیسیوم و الیاژهای آنها میتواند استفاده شود که با در نظر گرفتن مرغوبیت و قیمت  آن آلیاژ هایی استفاده میشود که مقرون به صرفه باشد.

 

در کشتی های با طول زیاد دو سیستم یکی در جلو و دیگری در عقب کشتی نصب میشود. در سیستم ICCP وظیفه آند متصل کردن جریان dc به آب دریاست.

یک قطعه فلز روی با کیفیت بالا در این سیستم بکار میرود تا یک مرجع با ثباتی در برابر پتانسیل های آب دریا وبدنه کشتی باشد وبوسیله آن میتوان این پتانسیل ها را اندازه گرفت وهمجنین جریان ارسالی در چرخه را میتوان بگونه ای نگه داشت که همیشه مینیمم محافظت را داشته باشیم.تعداد این روی ها میبایست حد اقل یکی به ازای هر سیستم باشد و فاصله آن باید حد اقل 8 متر تا آنود باشد.



ارسال توسط مدیر وبلاگ

ابزار رايگان وبلاگ

طراحي سايت