كد ساعت و تاريخ

Marine Electronic Engineering | تیر ۱۳۹۴
Marine Electronic Engineering
نوشته های یک مهندس الکترونیک دریایی

 

 

 

 

        AUXILARY BOILERS                                          ELECTRICAL POWER ON BOARD  

   VOYAGE DATA RECORDER                                 SYNCHRONIZING OF GENERATORS  

     CATHODIC PROTECTION                                    PLC AND AUTOMATIN ON BAORD

        POWER DISTRIBUTION                                      AUTO PILOT IN SIMPLE WORDS

                     SSAS                                                              SOUND PROPAGATION

                               AIR COMPRESSOR                                             ECHO SOUNDER

FRESH WATER GENERATOR                                EARTH FAULT ON  POWER CIRCUITS

                       GLOBAL POSITIONING SYSTEM                           ELECTRICAL MOTORS

                                      CATHODIC PROTECTION SYSTEM                       SPEED LOG

 

 



ارسال توسط مدیر وبلاگ
 
تاريخ : ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
یکی از مشکلات اساسی کشتیها خزه ها , صدفها و  موجودات زنده دریایی هستند که با چسبیدن به بدنه کشتی باعث  کاهش سرعت و بازده کشتی و همچنین  خوردگی میشوند.

 

این موجودات دریایی نه تنها به سطح خارجی کشتی میچسبند بلکه به داخل چاهک ورودی آب کشیده شده وبه سطح داخلی لوله ها میچسبند که این سبب مشکلاتی همچون مسدود شدن لوله ها و خوردگی آنها میشود.

گرچه ابزارهای زداینده ی مکانیکی  میتوانندجهت پاک کردن این موجودات استفاده شوند , ولی این امر همیشه مقدور نیست.از اینروانواع مختلفی از سیستم های مقابله با این موجودات دریایی ( در کنار رنگهای ضد خزه ) بروی کشتی ها استفاده میشود.

چهار نمونه از تجهیزات ضد خزه  ازین قرار است.:

۱- سیستمهای الکترولیتی Electrolytic system

۲- تزریق مواد شیمیایی Chemical dosing

۳- الکتروکلراید کردن Electro-chlorination

۴- سیستمهای ماورای صوتی Ultrasonic system

۱-  روش الکترولیت: این روش یکی از معمول ترین متد های مبارزه با خزه بروی کشتی میباشد.

 این سیستم شامل یک جفت الکترود که غالبا مس و آلومینیم هستند میباشند.این آنودها در چاهک مکنده آب به داخل موتورخانه ویا در داخل فیلتر های ورودی آب دریا قرار میگیرند.

یک جریان برق مستقیم , از داخل آنود مس عبور کرده و یونهایی تولید میکند , این یونها توسط آب در طول شبکه ی لوله ها حرکت میکنند و در مسیر خود  در آب دریا از اورگانیزم های دریایی و تجمع موجودات بروی سطح لوله ها جلوگیری میکند .آنود دوم (آلومینیم) برای جلوگیری از خوردگی های سطح فلز استفاده میشود , این آنود  در پیشگیری ازایجاد لایه های اکسید فلزات کمک میکند  و همچنین از خرابی ها و زنگ زدگی ها در مقابل آب دریا جلو گیری میکند . این سیستم همچنین از شیر آلات , چگالنده ها ,شبکه های خنک کننده موتور اصلی و سیستم های فرعی دیگر نیز محافظت میکند.

۲- تزریق شیمیایی

تزریق مواد شیمیایی نیز یکی از معمول ترین متود هایی ایست که جهت محافظت در مقابل موجودات دریایی در شبکه لوله های کشتی استفاده میشود.

مواد شیمیایی ضد خزه همچون کلراید آهن در اندازه های معین در مخزن هایی از آب دریا استفاده میشوند.این مواد شبکه لوله ها را با یک لایه ترکیبات فلزی میپوشانند تا از هرگونه زنگ زدگی و خوردگی جلو گیری کند.

 ۳- الکترو کلراسیون:در این روش کلرین تولید میشود تا با تولید هایدرو کلراید سدیم از جرم گرفتگی و خزه زدگی جلو گیری کند.تیتانیوم در اینجا بعنوان ماده کاتودیک استفاده میشود در حالیکهاین تیتانیوم با یک روکشنازک از پلاتینیم پوشانده شده است که نقش آنود را دارد.

 

۴- سیستمهای ماورای صوتی

اعمال امواج با فرکانس بالا نیز به عنوان یکی از شیوه های مبارزه با تجمع و رشد موجودات دریایی درورودی لوله ها و بدنه کشتی بکار میرود.احتمالا این سیستم میبایست به عنوان یکی از متد های با بازده بالا در سیستم های محافظ شناخته شده باشد , کما اینکه کاهش خوردگی و محافظت تا 80 درصد در این روش گزارش شده است.

 طبق بررسی های بدست آمده روش ماورای صوتی , به دو گونه در جلو گیری از خوردگی و خزه زدگی موثر است.

الف- اثر اغتشاش: به خاطر امواج با فرکانس بالا محل سکونت برای موجودات زنده را نا مناسب میکند.

ب- اثر مکانیکی: این اثر سیستم از تجمع و به هم چسبیدن اورگانیزم ها جلو گیری میکند.

این اثر نه تنها از سفت شدن آنها در محل تجمع جلو گیری میکند بلکه بروی اورگانیزمهای 4-5 میلیمتری اعمال نیرو کرده و آنها را دفع میکند.

در سیستم ماورای صوتی یک مولد پالسهای الکتریکی با فرکانس خیلی بالا تولید و ارسال میکند , این امواج از طریق یک کابل هم محور به یک مبدل که دقیقا در دهانهء چاهک ورودی آب دریا به کشتی  یا در صافی مربوطه نصب شده , فرستاده میشود.

مبدل ها از کریستالهای سرامیک پیزو الکتریک تشکیل شده اند که هنگام تحریک توسط پالسهای الکتریکی یک پرتوی ماورای صوت تولید میکنند.

از مزایای این سیستم این است که تجهیزات آن جمع وجور است و هیچقسمتی از آن با آب دریادر تماس نیست علاوه بر این مواد سمی هم تولید نمیشود.



ارسال توسط مدیر وبلاگ

مطمئنا" دوستان تازه کار از خطرات و حوادث ناشی از کار بروی هرگونه شناور , بخصوص کار با تجهیزات برقی آن آگاه هستند. با این حال مواردی که به نظر خیلی هم ساده هستند را مرور میکنیم.

اگر تازه به کشتی سوار شده اید, در اولین روزها ممکن است کمی سردرگم باشید یا شدیدا نگران این باشید که چگونه خواهید توانست بقیه روزهای باقی مانده از قراردادتان را بروی این کشتی مسئولیت خود را به نحو شایسته بانجام برسانید و ایام را بدون مواجه شدن با حادثه ای طی کنید.

برای یک فرد تازه کار بروی کشتی قطعا , ماتریس بزرگی از لوله ها , دستگاههای گوناگون , مقدار زیادی سیم و کابل و انشعابات فراوان و تجهیزات بزرگی که به طور پیوسته در هر گوشه مشغول کارند به چشم میاید. این موضوع ممکن است شما را اندکی گیج و سردر گم کنند, و میتواند شما را با توجه به اینکه هنوز با محیط کار آشنا نشده اید بسیار آسیب پذیر کرده و بدترین سوانح میتواند برایتان اتفاق بافتد.

وقتی از سانحه بروی کشتی صحبت میشود برق گرفتگی میتواند بدترین آنها باشد.

تجهیزات زیادی در گوشه و کنار کشتی وجود دارد و خیلی مهم است که هنگام کار در آن محیط , به تعمیر و نگهداری آن حجم از تجهیزات بپردازید بدون اینکه به خودتان و دیگری آسیب جدی برسانید. اکثر برق گرفتگی ها بروی کشتی ناشی از بی اطلاعی و یا نادیده گرفتن نکات کوچک بوده است.

در اینجا چند مورد کارهای پیشگیرانه ای که باید انجام دهیم تا ریسک وخطر را به حد اقل برسانیم اورده شده است.

1-در همه مواقع با سرپرست رسته خود هماهنگ باشید و حتما با اطلاع و همراهی وی سرکار بروید.

2-در دور زدن های روزانه تان تمام موتور ها , سیمها و سویچ ها را چک کنید که لرزش یا حرارت غیر عادی نداشته باشند.

3- اطمینان حاصل کنید که تمام اتصالات برقی داخل تابلو باشند تا کسی نتواند تصادفا آنها را لمس کند.

4- از پریز ها ی موجود در اطاقها و ساختمان کشتی میبایست به درستی استفاده شود تا بار اضافی نکشند.

5- قبل از شروع هرکاری بروی دستگاه الکتریکی سویچ اصلی آن را قطع کنید.

6- حتما از یک تابلو هشدار کوچک برای اطلاع رسانی به دیگران استفاده کنید ( مثلا دستگاه در حال تعمیر است ) تا کسی اتفاقی آن را روشن نکند.

7- قبل از اینکه برای انجام کاری مراجعه کنید ابزار برقی خود (مثل دریل) را چک کنید تا اتصالی نداشته باشد.

8- همیشه از لباس کار , دستکش, کفش کار مناسب استفاده کنید و تکه ای لاستیک عایق برای زیر پای خود داشته باشید.

9- هنگام کار بروی تجهیزات برقی از ابزار مناسب با دسته های عایق استفاده کنید.

10- قبل از کار انگشتر , ساعت , گردنبند وهر جواهراتی که ممکن است باعث شوک الکتریکی شود را از خود باز کنید.

11- هنگامی که یک کابل چند رشته ای را باز میکنید و بروی یکی از آنها کار میکنید بقیه را حتما چسب بزنید.

12- تا جایی که ممکن است بروی سیستم برق دار و زنده کار نکنید و اگر مجبور شدید میبایست بسیار حرفه ای و محتاط کار کنید و کاملا تمرکز داشته باشید.

13- هنگامی که گروهی یا دو نفره کار میکنید, قبل از شروع کار یک جلسه کوچک گذاشته و در مورد خطرات و ریسکهای احتمالی در هنگام کار صحبت کنید.

14- اگر بروی تجهیزاتی میخواهید کار کنید که اطلاعات کافی در مورد آن ندارید حتما قبل از شروع به کار درخواست یک دستیار کنید.

15- همواره هنگام کار بروی دستگاههای الکتریکی به ایمنی خود و دیگران فکر کنید.

موفق باشید

اگر نکته ای فراموش شده یا شما در نظر دارید در قسمت نظرات اضافه کنید.



ارسال توسط مدیر وبلاگ

ابزار رايگان وبلاگ

طراحي سايت