انواع محتلف سامانه هاي نيروي محركه مورد استفاده در دنياي كشتيراني
امروزه بحث در خصوص نيروي محركه كشتي ديگر تنها محدود به جابجايي موفق كشتي در آب نمي باشد . بلكه در انتخاب بهترين نيروي محركه براي يك كشتي علاوه بر بحث كارائي و بازده هزينه ، دارا بودن استانداردهاي بالاي ايمني براي حفظ اكوسيستم دريايي از فاكتورهاي مهم محسوب مي گردد . برخي از انواع مختلف سامانه هاي رانش استفاده شده در كشتي ها را ميتوان به شرح زير برشمرد :
ادامه مطلب...
کلیهء تجهیزات و دستگاه های نصب شده بروی کشتی، میبایست حد اقل استاندارد های تعین شده توسط ارگانهای ملی و بین المللی را داشته باشند.ارگانهای رده بندی مختلفی در دنیا وجود دارند ، اغلب کشتی های کشور ما از موسسات کلاسه بندی اروپایی تبعیت میکنند. این استاندارد ها در هنگام طراحی و ساخت کشتی بر آن اعمال میشوند. مالکان و پرسنل کشتی وظیفهء دارند تا کشتی را در طول عمر آن در سطح استاندارد اولیه نگه دارند. بنابر این بازرسی های دوره ای برای دستگاه ها در نظر گرفته شده تا اطمینان حاصل شود که تجهیزات در سطح استاندارد انجمنهای کلاسه بندی نگه داشته میشوند.
در این بازرسی های دوره ای ، تجهیزات الکتریکی و کار کرد آنها نیز مورد بازدید قرار میگیرد. مثلا" کشتی که در انگلستان به ثبت رسیده است میبایست از قوانین موسسات زیر پیروی کند:
- REGULATIONS FOR THE ELECTRICAL AND ELECTRONIC EQUIPMENT OF SHIP
- THE MERCHANT SHIPPING RULES
- SAFETY OF LIFE AT SEA ( SOLAS - IMO
- BRITISH STANDARDS
- INTERNATIONAL ELECTROTECHNICAL COMMISSION ( IEC
در موقع بازرسی، آیتم های الکتریکی زیادی هستند که مورد بازدید قرار میگیرند، چند نمونهء این آیتمها از قرار زیر است:
ژنراتور ها و گاورنر آن - کلید های اصلی خط توزیع - تابلوی توزیع و متعلقات - وضعیت کابلها - مقاومت عایق بندی - وضعیت موتور های الکتریکی - تجهیزات برق اضطراری -لامپهای ناوبری و نشانگر آن - سیستم کنترل UMS و کنترل steering gear ...
در بازرسی ژنراتور ها اولین چیزی که مورد نظر بازرس قرار میگیرد تمیزی دستگاه است ( این مطلب برای کلیهء دستگاهها صدق میکند چراکه نشاندهنده این است که به دستگاه رسیدگی شده است). هر ژنراتور اصلی یا اضطراری میبایست به تنهایی به سیگنالهای فرمان و تغییرات بار به خوبی پاسخ دهد وهمچنین هنگام موازی بودن با یک ژنراتور دیگر باید با ثبات و بدون نوسانات اضافی کار کند. سیم پیچی های روتور و استاتور باید عاری از گرد و غبار یا روغن باشد.
ژنراتور اضطراری باید بتواند هم بصورت دستی هم بصورت اتوماتیک به شبکه وصل شود ، بدین معنی که در صورت از کار افتادن ژنراتورهای اصلی این ژنراتور در زمانی کمتر از ۴۵ ثانیه به روی خط بیاید و مصرف کننده های ضروری را تغذیه کند.در کشتی هایی که باطری نیز در کنار ژنراتور اضطراری، برای تامین برق اضطراری وجود دارد باید همین قابلیت را داشته باشند.
circuit braekers یا کلید های قطع کننده اصلی از آیتمهای مورد بازرسی هستند ، در نگاه اول یک کلید در هنگام قطع و وصل چه دستی چه اتوماتیک میبایست به نرمی بدون هیچگونه جرقه یا حرات غیر معمول کار کند.این کلید ها از نظر قطع اتوماتیک در مواقعی همچون over current یا under voltage نیز مورد آزمایش قرار میگیرند.
Insulation resistance بازرسها لیست آخرین megger test را که از موتور ها و کابلها گرفته شده را بررسی میکنند، این لیست میبایست دارای تاریخ و وضعیت هوا در موقع تست باشد(مثلا" هوا گرم با رطوبت بالا...). بعد از اینکه لیست به رویت surveyer رسید ، یک یا چند موتور را به صورت رندم مورد تست قرار میدهد. تست موتور در هنگام کار نیز انجام میشود تا آمپر و وضعییت صدای بلبرینگها نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.
در کشتی های UMS آیتمهای دیگری از جمله سیستم اخطار و اطفاء حریق ، آلارم های موتورخانه، کنترلهای مختلف موتور اصلی و... مورد بررسی قرار میگیرد.
در صورت علاقه به توضیحات بیشتر ادامه را مطالعه کنید ...
رده بندی نوعی خدمات فنی است که به منظور تأیید سلامت و ایمنی کشتیها انجام مي پذيرد . به عبارتي ديگر رده بندی شامل تهیه و ترویج قواعد و مقررات و استانداردهای فنی در زمینه ساخت کشتی و تأیید تطابق آنها با استانداردها میباشد. این فعالیت در صورتی که کشتی ایراد فنی نداشته باشد منجر به صدور گواهینامه رده بندی مي گردد . در صورت حفظ سلامت فنی و مشروط به انجام بازرسیهای دوره ای، کشتی تا پایان اعتبار گواهینامه، رده بندی شده محسوب میشود.
مأموريت اصلي مؤسسه هاي رده بندي، ارزيابي فني مستقل و بيطرفانه از صلاحيت كشتي براي دريانوردي طبق قواعد مؤسسه است. علاوه بر اين، مؤسسه هاي ردهبندي از طرف سازمانهاي دولتي مسئول امور دريايي كشورها انتخاب ميشوند و سپس به آنها اختيار داده ميشود كه به نيابت از سازمانهاي دولتي، كشتيهاي ثبت شده در آن كشور را از نظر انطباق با قوانين و مقررات ملي و بين المللي دريايي، بازرسي كنند و گواهينامه هاي قانوني ملي يا بين المللي را صادر كنند.
رده بندي كشتي از شروط لازم بيمه در شركتهاي بيمه گر مي باشد ؛ چرا كه صاحبان كشتي همواره مايلند دارايي خود را بيمه كرده و صاحبان كالا و مسافران دريايي نيز علاقه مندند كه براي حمل كالاي خود، يا مسافرت، از كشتيهايي استفاده كنند كه گواهينامه هاي معتبر رده بندي داشته و بيمه باشند .
ذينفعان خدمات رده بندي
ذینفعان خدمات ارائه شده توسط مؤسسه های رده بندی شامل انجام بازرسی کشتیها و صدور گواهینامه های رده بندی و قانونی عبارتند از :
- بیمه گران
- مالکان کشتیها
- بازرگانان و صاحبان صنایع و کالا
- بانکها و مؤسسه های مالی و اعتباری
- جامعه بشری ( كاهش زیانهای جانی و مالی ناشی از آلودگی محیط زیست دریاها به سبب رده بندی کشتیها )
قواعد موسسه های رده بندی برای ساخت و رده بندی شناورها
هر مؤسسه رده بندی دارای قواعد و استانداردهایی است که كارخانجات کشتی سازی، سازندگان تجهیزات دریایی و تعمیرکنندگان وسایل دریایی ملزم به رعایت این استانداردها بوده تا شناور ساخته شده بتواند تحت ردهبندی آن مؤسسه قرار گیرد. در تدوین قوانین رده بندی کلیه استانداردهای ایمنی دریایی بینالمللی در نظر گرفته میشود تا شناور ساخته شده از ایمنی کامل برخوردار باشد .
ردهبندي
ردهبندي چرخة كاملي از بررسيهاي تضمين كيفيت و ايمني را شامل شده که از تحقيق درباره خطرهايي كه كشتيها را در سفرهاي دريايي تهديد ميكند آغاز و با اجراي بازرسيهاي منظم از كشتي در دوران بهره برداري تكميل ميشود. اين عمليات به 2 گروه تقسيم ميشود:
ـ قبل از صدور گواهينامة رده بندي (پذيرش به رده بندي)
ـ بعد از صدور گواهينامة ردهبندي (حفظ رده بندي)
پذيرش به رده بندي
عملياتي مشابه چرخة تضمين كيفيت كه قبل از صدور گواهينامة رده بندي انجام ميشود. اين فرآيند، به ترتيب زير انجام ميشود:
ـ تحقيق دربارة خطرهايي كه كشتي و محيط زيست را تهديد ميكند؛ نظير دريا، موج دريا، باد و ساير عوامل طبيعي كه بر كشتي اثرگذار هستند؛
ـ تحليل تجربي و نظري اجزاي مختلف كشتي و نحوة كار آنها در وضعيتهاي متفاوت كه با محاسبة مقاومت فولاد و ساير مصالح آغاز ميشود و با آزمايش تجهيزات پيچيده اي نظير وسايل الكترونيكي و مکانیکی و كنترلهاي هيدروليكي ادامه مييابد؛
ـ كنترل و بازبيني نقشه هاي ساختماني كشتي از نظر انطباق با قواعد رده بندي مؤسسة رده بندي و تأييد نهايي اين نقشه ها؛
ـ نظارت بر تهيه مواد مصرفی در ساخت و حصول اطمینان از مناسب بودن آنها برای کاربرد دریایی؛
ـ بازرسي و حصول اطمينان از ساخت كشتي طبق نقشه هاي ساختماني و قواعد مؤسسة رده بندي؛
ـ نظارت بر آزمايش ماشينآلات كشتي و نحوة كار آنها در ساحل و دريا؛
ـ صدور گواهينامة رده بندي براي بدنه، ماشين آلات و تجهيزات برودتي و نظير آنها.
حفظ رده بندي
عملكرد مؤسسة ردهبندي پس از صدور گواهينامة ردهبندي با انجام بازرسي و كنترل وضعيت كشتي در دورة رده بندی توأم است. در اين مرحله، مؤسسة رده بندي با اجراي بازرسيهاي دورهاي از تعمير و نگهداري كشتي و وضعيت حال آن از نظر فني و ايمني، اطمينان حاصل ميكند .
اساس تخصیص رده بندی
تخصیص یک رده بندی مشخص بدین معناست که مؤسسه رده بندی:
- از تطابق کشتی با الزامات قواعد و استانداردها در مورد یک رده بندی مشخص رضایت دارد؛
- از طریق بازرسیهای انجام شده تأیید میکند که وضعیت کشتی با الزامات قید شده جهت ابقاء رده بندی منطبق هستند.
پیش از تخصیص رده بندی به یک کشتی موجود، کشتی باید تحت بازرسیهای دوره ای مرتبط با سن و نوع آن قرار گیرد.
ابقاء رده بندی
جهت حفظ رده بندی کشتی، مالک باید:
- اطلاعات کامل و صحیح در مورد کشتی و نحوه کاربرد آن را برای ارزیابی وضعیت کشتی از نظر تطبیق با قواعد به مؤسسه رده بندی ارائه دهد.
- کشتی را تحت بازرسیهای مقرر شده ادواری و تجدید رده بندی و بازرسیهای خسارت، تعمیر، تبدیل و تغییر قرار دهد.
- کشتی را در صورت نیاز تحت بازرسیهای فوق برنامه قرار دهد.
-اشکالات و نواقص مشاهده شده توسط بازرسان مؤسسه رده بندی را در مدت زمان تعیین شده برطرف نماید.
نقشه جات مورد نیاز جهت بررسی ورود به رده بندی
الف) نقشه های سازه ای
1- نقشه جانمائی عمومی General arrangement
2- نمای مقطع وسط کشتی و مقاطع فریمها Midship and framing sections
3- نقشه ظرفیتها Capacity plan
4- خطوط و نقشه بدنه Lines and body plan
5- ابعاد نیمرخ و نقشه ابعاد عرشه ها Scantling profile and scantling deck plans
6- ساختار کف کشتی Bottom construction
7- پوشش ماشین آلات Machinery casings
8- نقشه ورقه های بدنه Shell expansion
9- فونداسیون سیستم رانش و ماشین آلات فرعی Engine and main auxiliary foundations
10- فریمهای سینه Bow framing
11- فریمهای پاشنه Stern framing
12- شافت و پروانه Shaft and propeller
13- روسازه و ساختمانهای فوق عرشه و ترتیبات بستن درهای آنها Superstructure and deckhouse and their closing arrangements
14- ترتیبات استفاده از لنگر Anchor handling arrangements
15- نقشه بحوض رفتن کشتی Docking plan
16- کتابچه تعادل و شناوری Stability booklet
ب) نقشه ها و مدارک ماشین آلات و ایمنی
1- جانمایی موتورخانه Engine room arrangement
2- سیستمهای لوله کشی آتش نشانی و خن Fire and bilge piping system
3- سیستم تغذیه و انتقال سوخت Fuel oil service and transfer system
4- سیستم سکان Steering gear system
5- ترتیبات تجهیزات ایمنی Safety equipment arrangement plan
6- سیستم برق رسانی Power distribution plan
7- سیستم کنترل موتورهای اصلی Main engine control system
8- سیستم هشدار دهنده Alarm system
9- سکان و پروانه Shafting and propeller
10- نقشه کنترل حریق Fire control plan
11- نقشه تجهیزات نجات Life saving plan
گواهی تایید مواد، قطعات و تجهیزات
مواد، قطعات و تجهیزات به کار رفته در شناورهای در شرف رده بندی باید یا دارای گواهی تایید کارخانه باشد و یا اینکه مطابق با قواعد و استانداردهای موسسة رده بندی تحت آزمایش قرار گرفته و گواهی تایید صادر گردد
بازرسی خسارت
چنانچه بدنه، ماشین آلات یا تجهیزات مشمول رده بندی دچار خسارت شوند به حدی که منجر به مشروط شدن رده بندی گردد، مؤسسه رده بندی باید بدون وقفه از ماوقع مطلع شود. کشتی باید در اولین بندر توقف یا مطابق دستورات دیگر مؤسسه تحت بازرسی قرار گیرد. بازرسی باید در حدی باشد که بازرس برای تعیین میزان خسارت ضروری تشخیص میدهد.
لغو رده بندی
- مؤسسه رده بندی میتواند هر زمان که تعهدات در مورد نگهداری و اداره شناور یا الزامات ابقاء رده بندی نقض گردد، رده بندی کشتی را لغو نماید.
- لغو رده بندی میتواند بلافاصله و یا در مدت زمان معین شده عملی گردد.
- چنانچه بازرسیهای تجدید رده بندی برای بدنه، ماشین آلات، تجهیزات مربوط به وضعیت اصلی رده بندی قبل از انقضاء اعتبار گواهینامه انجام نپذیرد یا اگر تأخیر به وجود آمده قبلاً به تأیید مؤسسه رده بندی نرسیده باشد، تأخیر غیرمجاز تلقی شده و رده بندی کشتی بلافاصله به طور خودکار لغو میگردد.
- در صورت انتقال کشتی به کشور یا مالکیت شخص دیگری، مدارک رده بندی و بازرسیهای انجام شده از کشتی قبل از انتقال، باید به انتقال گیرنده ارائه شود. انتقال گیرنده در صورت تمایل میتواند با عقد قرارداد جدید با مؤسسه رده بندی نسبت به دریافت گواهینامه های جدید اقدام نماید.
- در صورتی که دیون معوقه به مؤسسه پرداخت نشود، مؤسسه میتواند با اخطار کتبی یک ماهه، رده بندی را لغو نماید. این امر همچنین در مورد تعهدات پرداختهای کارخانه سازنده یا مالک قبلی کشتی نیز صادق است. در موارد استثنایی مهلت بیشتری ممکن است داده شود.
- لغو رده بندی میتواند مشروط گردد، بدین ترتیب که اجرای آن در صورتی نافذ میگردد که مالک شرایط منجر به لغو رده بندی را در مهلت تعیین شده برطرف نماید.
رده بندی مجدد
چنانچه شرایط منجر به لغو رده بندی منتفی یا اصلاح شود، مؤسسه رده بندی میتواند در صورت درخواست مالک، رده بندی کشتی را بازگرداند. به عنوان شرط مؤسسه میتواند انجام بعضی بازرسیها و یا انجام اصلاحات مشخص شده ای را از مالک درخواست نماید.
بازرسی و تأیید تعمیرات و یا تغییرات در یک کشتی
هدف از انجام بازرسی و نظارت بر تعمیرات و تغییرات عبارت است از حصول اطمینان از اینکه هر گونه عملیات برطبق قواعد و استانداردهای مؤسسه ردهبندی و یا براساس استانداردهای پذیرفته شده بین المللی انجام پذیرد.
بازرسیهای حین تعمیرات و تغییرات یک نظارت مستمر بر کلیه عملیات بوده که شامل مراحل تأیید نقشه ها، تأیید موادی که در تعمیرات و تغییرات به کار برده میشوند، تأیید مهارت نفراتی که در تعمیرات مشارکت دارند، تأیید کیفیت کار، آزمایش تک به تک دستگاهها، آزمایش کلی شناور و نهایتاً تحویل کشتی میباشد.
انواع بازرسیها جهت رده بندی و ورود به کلاس
1- بازرسی اولیه ( INITIAL SURVEY )
این بازرسی یک بازرسی کامل از بدنه کشتی، کلیه تجیهزات ایمنی و رادیویی، تجهیزات ناوبری و کلیه ماشینآلات اصلی و فرعی و سیستمهای برقی کشتی است که قبل از عملیاتی شدن کشتی و در بدو ورود کشتی به ردهبندی انجام و در صورت تأیید ایمنی کامل بدنه و کلیه تجهیزات منجر به صدور گواهینامه ورود به کلاس میگردد.
2- بازرسی سالیانه رده بندی( ANNUAL SURVEY CLASS )
اين بازرسي يك بازرسي کلی بوده كه جهت حصول اطمینان از اینکه وضعیت شناور همانند زمان ورود به کلاس حفظ شده است انجام میشود تا در صورت تأیید، گواهینامه های کلاس شناور برای یک سال دیگر تمدید گردد.
3- بازرسی میان دورهای رده بندی ( INTERMEDIATE SURVEY CLASS )
اين بازرسی در فاصله 3 ماه قبل و یا 3 ماه بعد از موعد بازرسی سالهای دوم و سوم از ایمنی بدنه یا ماشین آلات کشتی به عمل آمده و میتوان آن را به جای یکی از بازرسیهای سالیانه کلاس منظور نمود.
4- بازرسی ادواری( PERIODICAL SURVEY )
بازرسیهای ادواری شامل بازرسی و آزمایش عملی دستگاههای مرتبط است تا قبل از صدور گواهینامه اطمینان حاصل شود که شناور در وضعیتی رضایتبخش قرار دارد. اين بازرسي میتواند سالیانه یا سه ماه قبل و یا سه ماه بعد از سالهای دوم و سوم ردهبندی در مورد تجهیزات شناور انجام گیرد.
5- بازرسی تجدید رده بندی ( CLASS RENEWAL SURVEY )
در این بازرسی همچنین باید کلیه گواهینامه ها، دفاتر ثبت سوابق، کتابهای کاربری دستگاهها و سایر مدارک مورد نیاز بررسی و تأیید گردد.
6- بازرسی از بدنه زیرآبی کشتی در داک ( DRY DOCK SURVEY OF SHIPS BOTTOM )
اين بازرسی در هر 5 سال دوبار باید انجام پذیرد به این ترتیب که 2 سال و نیم پس از اولین بازرسی در داک باید مجدداً بازرسی زیرآبی انجام شود. این بازرسی میتواند 5/2 سال 5/2 سال انجام شود و یا 2 سال 3 سال و یا 3 سال 2 سال انجام پذیرد.
7- بازرسی ماشینآلات CSM - CONTINIOUS SURDEY OF MACHINERY
بازرسی ماشینآلات و تجهیزات برای یک دوره 5 ساله انجام میپذیرد. این بازرسی میتواند به طور کامل در یک تعمیرات اساسی و با نظارت کارشناس ردهبندی انجام شود و یا اینکه در یک دوره 5 ساله و در فرصتهای مناسب به ترتیب انجام پذیرد.
برچسبها: CLASS SURVEY
قوانین بین المللی کشتی را ملزم به داشتن سیستم تشخیص دهندهء اتصالی Eath fault در شبکهء برق ۲۲۰ و۴۴۰ بطور جداگانه میکند، تا در صورت وقوع هر گونه ارت فالتی در مصرف کننده ،خط توزیع و یا سویچ برد مهندس شیفت بتواند از مشکل آگاه شود .این سیستم در کشتی ها به صورت یک دسته سه تائی از لامپ نشانگر و یا یک نشانگر عقربه ای که به کیلو اهم مدرج شده است وجود دارد.
ادامه مطلب...
در کشتی نیروی محرک برای کمپرسورها،پمپ ها و هواکشها ،همگی از موتور های الکتریکی تامین میشود.از دیر باز موتور های القایی ۳ فاز قفس سنجابی بیشترین استفاده را در ضنایع دریایی داشته اند.آسان بودن کار با آنها ، محکم و سختکار بودن و بی نیاز بودن از مواظبت و توجه خاص باعث استفاده زیاد آنها در کشتی شده است. از دیگر مزایای این موتور ها این است که به راحتی میتوانند به روش مستقیم( D.O.L ) با یک کنتاکتور استارت و استاپ شوند.
موتورهای القائی موجود در کشتی همگی ۴۴۰ ولت ۶۰ هرتز هستند.در بعضی موارد خاص موتور های دیگری نیز مشاهده میشوند.( مثل موتور ۳.۳ کیلو ولتی برای را اندازی Bow Thruster ، موتور تک فاز در تجهیزات آشپزخانه و ... )
ادامه مطلب...

