Marine Electronic Engineering
نوشته های یک مهندس الکترونیک دریایی

 
تاريخ : 90/10/07

ماهیت کار در دریا و معرفی این حرفه 

دریا نوردی از مشاغل خاصی است که ماندن در این شغل به فاکتورها ی زیادی از جمله روحیات  شخصی، شرایط خانوادگی، میزان علاقه مندی و... بستگی دارد. تحمل دوری از خانواده ، اطرافیان و دوستان ... و تحمل سختی محیط کار از شروط اصلی ورود به سیستم کشتی رانی و دریانوردیست.در این شغل شما چه افسر باشید چه ملوان باید دست به آچار باشید و بتوا نید کار خودتون را به خوبی انجام بدهید. مهندسی کشتی ماهیتا" پشت میز نشینی نیست.این شغل به لحاظ سفر هایش جذابیت هایی هم دارد که بزودی در  بخش دیگری به بیان آن میپردازم .
 

کشتیرانی سه تا رشته اصلی دارد که به طرق مختلف جذب نیرو میکند...

سه رشتهء   عرشه   و مکانیک   و  برق و الکترونیک  . 


بطور کلی میتوان گفت کار های تعمیراتی کشتی به عهده  مهندسین مکانیک و برق است که در رسته ی موتور قرار دارند و کارهای هدایت و ناوبری بر عهده عرشه ای هاست.بازار کار مکانیک و برق ، در صورت تمایل به خروج از شرکت نسبت به عرشه بهتر است چراکه کار بروی تجهیزات کشتی شما رو کم کم با صنایع مختلفی مثل  مدیریت سردخانه ، تاسیسات ،  سیستم های الکترو هیدرولیک و کنترل  آشنا کرذه و تجربهء خوبی کسب میکنید .. کمترین حالتی که میشه در آینده برای شما ترسیم کرد ،( در صورت خروج از کشتیرانی) زدن یه شرکت خصوصی و کار روی سیستمهای کنترلی و تاسیسات می باشد که این روزها شغل پر درآمدی هم است . 

 امروزه ناوگان تجاری کشور در اختیار کشتی‌رانی جمهوری اسلامی و شرکت‌های تابعه و شرکت ملی نفت‌کش می‌باشد. دریانوردان نفت‌کش و کشتی‌رانی شرایط تقریبا یکسان شغلی و آموزشی دارند .کشتی‌های ناوگان تجاری در آبهای سراسر دنیا تردد دارند و پرسنل آن اجبارا باید تحت استانداردهای بین‌المللی آموزش دیده باشند.ناوگان تجاری شامل کشتی‌های مسافربری نیز می‌باشند که در ایران پیشرفت چندانی نداشته‌است.

 افسران برق پس از دریافت گواهینامه های مربوط به خود ابتدا به عنوان assistant electronic officer و پس از گذراندن سرویس دریایی مشخص به عنوان second electonic officer  مشغول به کار میشوند و در نهایت با گذراندن دوره های آموزشی و سرویس دریایی مورد نیاز با گرفتن مدرک first class radio-electronic engineer از سازمان بنادر به عنوان  مهندس الکترونیک یک یا افسر برق ادامه میدهند.

افسران موتور پس از دریافت مدرک شایستگی موسوم به Third Class Competency of Marine Engineering به عنوان مهندس پنجم وارد دریا میشوند و سپس به عنوان مهندس دوم و در نهایت  پس از گذراندن حداقل سرویس تعین شده  در دریا و گذراندن  دوره های مورد نیاز به عنوان سرمهندس (Chief Engineer) مشغول کارمی شوند.

افسران عرشه نیز پس از دریافت مدرک افسر دومی با درجه افسر سومی وارد دریا میشوند و پس از پایان سرویس افسر سومی و افسر دومی میتوانند در دوره افسر اولی شرکت کرده و پس از گذراندن آزمون سازمان بنادر و دریافت مدرک افسر اولی (Chief Mate) به عنوان دستیار کاپیتان ادامه کار میدهند.برای ترفیع به درجه فرماندهی کشتی، گذراندن حداقل سرویس افسر اولی و دوره Mastering الزامی است وپس از آن  افسر میتواند به عنوان کاپیتان و بالاترین مقام اجرایی کشتی مشغول به کار شود.

ملوانان عموما با مدرک دیپلم پذیرفته می‌شوند و پس از طی دوره‌ای کوتاه مدت می‌توانند در کشتی مشغول به کار شوند.ملوانان نیز در رسته های مربوطه(موتور -عرشه) مشغول به کارندو سیستم ترفیع خاص خود را دارند.

 



ارسال توسط مدیر وبلاگ

ابزار رایگان وبلاگ

طراحی سایت