تم دیزاینر

نوشته های یک مهندس الکترونیک دریایی

ايجاد صفحه از Marine Electronic Engineering

جذابیت های سفر اروپا

 

 اینطور که پیداست عکس و خاطرات سفر  به عنوان حاشیه  کار جذابیت زیادی برای دوستان دارد. پس تصمیم گرفتم تا در  وبلاگم صفحه ای به این موضوع اختصاص بدم و  سعی کردم حتی الامکان عکس ها  از خاطرات خودم باشد. ، لطفا" برای بهبود این بخش نظرتان را بیان کنید. 


 اسپانیا

اولین کشتی که به اتفاق همسرم الحاق شدیم کشتی ایران مکین بود. کشتی ساخت چین  و نسبتا" نو .سفر  اول به دبی رفتیم ولی به علت کوتاه بودن مدت تخلیه و بارگیری ،نتوانستیم به شهر برویم. بعد از دبی به سوی اروپا راه افتادیم و یکی از کشورهایی که رفتیم کشور زیبای اسپانیا بود.

 بندری بنام هویلبا مرکز استان هویلبا 

 جمعیت استان ۱۴۵٬۱۵۰ نفر و مساحتش ۱۴۹ کیلومتر مربع است.هوئلبا (Huelva) استانی در جنوب اسپانیا، در غرب بخش خودمختاراندلس است.

۴۸۳٬۷۹۲ نفر (۲۰۰۵) در هوئلبا زندگی می‌کنند     که از این میان ۳۰٪ در شهر هوئلبا ساکن هستند.

 یکی از دیدنی های این شهر موزهء کرستف کلمب میباشد. در این موزه سه تا از کشتی های بجا مانده از کلمب نگهداری میشود.

 

 

 

در این موزه علاوه بر نگهداری کشتی های کلمب تمام صحنه هائی که او در هنگام ورود به آمریکا دیده و نوشته است را به صورت ماکت درست کرده اند.

 

    همانطور که میدانید کریستوف کلمب سوداگر و دریانورد اهل جنوا در ایتالیا بود که بر حسب اتفاق

 قارهٔ آمریکا را کشف کرد. او که از طرف پادشاهی کاستیل (بخشی از اسپانیا) مأموریت داشت

 تا راهی از سمت غرب به سوی هندوستان بیابد، در سال ۱۴۹۲ میلادی با سه کشتی از عرض

اقیانوس اطلس گذشت اما به جای آسیا به آمریکا رسید. کلمب هرگز ندانست که قاره‌ای ناشناخته

را کشف کرده است.

در مورد زادگاه واقعی کلمب روایتهای مختلفی مطرح شده و درباره سالهای نخست زندگانی

او اطلاعات اندکی موجود است. اکثر تاریخ نگاران وی را اهل جنُوا در ایتالیا می‌دانند اما برخی نیز

او را اسپانیایی دانسته‌اند.

 کریستف کلمب در سال ۱۴۵۱ زاده شد. پدرش دومنیکو کلمبو تاجر پشم و مادرش سوزانا فونتاناروسا

دختر یک بازرگان پشم بود. کلمب سه برادر کوچک‌تر ویک خواهر داشت. در ۱۴۷۰ م. خانواده‌اش برای

کار به ساوانو کوچیدند جایی که کریستف و برادرش بارتولومئو توانستند در کنار پیشه خانوادگی

کارتوگرافی (نقشه‌کشی) نیز بیاموزند. کلمب تحصیلات رسمی نداشت و تا حدود بیست و چهار

سالگی خواندن و نوشتن نمی‌دانست اما چون آرزو داشت که ناخدای کشتی شود در این دوره

و بعد از آن کوشید تا با مطالعهٔ فراوان نزد خود این کمبود علمی را جبران کند.

در سال۱۴۷۴ میلادی کلمب در شمار کارکنان کشتی گروه «سرمایه‌داران اسپنولا» که از مشتریان

جنوایی پدرش بودند درآمد.

در ۱۴۷۷ کلمب مقیم پرتغال شد که در آن زمان قطب بازرگانی دریایی اروپا بود .کلمب در آغاز

در سال ۱۴۸۵ میلادی طرح خود را به دربار پرتغال ارائه داد و پیشنهاد کرد که زیر پرچم این

کشور در جزایر هند به اکتشاف بپردازد اما کارشناسان پادشاه پس از بررسی به این نتیجه

رسیدند که خط سیر سفر بسیار طولانی‌تر از آن چیزی است که کلمب ادعا می‌کند

 (امروز می‌دانیم که مسافت واقعی حتی از برآورد پرتغالی‌ها نیز درازتر بود) و درخواست

او پذیرفته نشد.

او که از مقامات لیسبون نومید شده بود به اسپانیا رقیب سیاسی پرتغال پناه برد تا از

حاکمان آن دیار کمک بخواهد..

پس از تحویل گرفتن سه کشتی با ملزومات کامل از دولت، نوبت به کار دشوار گردآوردن

خدمه رسید. بیشتر ملوانان از رفتن به چنین مأموریت «جنون‌آمیزی» وحشت داشتند.

اگر نفوذ سیاسی ملکه و وعده‌های رنگارنگ کلمب نبود شاید هیچکس حاضر با همراهی

با وی در این سفر نمی‌شد.

سرانجام در غروب سوم اوت سال ۱۴۹۲ میلادی سه کشتی سانتاماریا، نینیا و پینتا همراه

با نود نفر خدمه به فرماندهی کلمب از بندر پالوس به راه افتادند و پس از توقفی کوتاه در

جزایر قناری (آفریقا) رهسپار دل اقیانوس شدند.

در بیستم سپتامبر با مشاهدهٔ دسته‌ای پرنده که از شرق می‌آمدند این امید در ایشان

قوت گرفت که خشکی در آن حوالی است. بالاخره در یازده اکتبر دیده‌بانان وجود یک خشکی

را در روبرو اعلام کردند؛ فردای آن روز، ۱۲ اکتبر ۱۴۹۲ میلادی  کلمب و یارانش پس از ۳۵ روز

سفر سخت، پا بر جزیره‌ای زیبا و سرسبز از مجمع‌الجزایر باهاما (آمریکای مرکزی) گذاشتند.

رفتار بومیان آمریکایی با تازه‌واردان دوستانه و صلح‌جویانه بود.

در ۴ ژانویه ۱۴۹۳ میلادی مسافران کشتی نینیا راه میهن خود را در پیش گرفتند

(دو کشتی دیگر را از ذست داده بودند )  و پس از تحمل مشقات بسیار و دست و

پنجه نرم کردن با بادهای ناشناخته و طوفان‌های سخت اقیانوس به اروپا رسیدند.

او بلافاصله با طلاهای غنیمتی و چند بومی اسیر به دربار رفت و درباریان به گرمی

پذیرای او شدند. در این مجلس علاوه بر طلا، کلمب چند تحفهٔ تا آن زمان ناشناختهٔ

دیگر از«دنیای نو» را تقدیم شاه و ملکه کرد؛از جمله : گیاه تنباکو، میوهٔ آناناس، بوقلمون.

کلمب چند سفر دیگر هم بعد از آن به آمریکا داشت و در  20 مه 1506 میلادی در اسپانیا درگذشت .

آرامگاه او در کلیسای جامع سویل یا به روایتی در کلیسای جامع سانتا دومینگو است.

 یکی دیگه ازشهر های اسپانیا که زیاد کشتی در آن توقف داشت " بیلبائو" است.  

بیلبائو شهری است در شمال اسپانیا. این شهر  پایتخت استان بیسکای 

با ۳۵۳٬۹۵۰ نفر (۲۰۰۶) جمعیت و ۴۱٫۳ کیلومترمربع مساحت است. یکی از

موزه‌های گوگنهایم   در این شهر قرار دارد. بنای این موزه که فرانک گری آن را

طرح کرده از دیدنی‌ترین کارهای معماری قرن بیستم است.

 

 

 

 

 

تا به حال کشوری ندیده بودم که مردمش اینقدر به سگ خانگی

علاقه داشته باشند. تا آنجا که یک سگ  هم که  با گل   طراحی

شده بود در خیابان جلوی موزه ی گوگنهایم دیده میشد. . بین همکاران برای آدرس دهی به

میدان سگ معروف شده بود.



عبور از کانال سوئز

برای هر سفر دریایی از آسیا  به اروپا میبایست از کانال سوئز عبور کرد.

مگر اینکه کشتی ای بخواهد قارهء آفریقا را دور بزند که به علت طولانی شدن

مسیر و بالا رفتن مصرف سوخت مقرون به صرفه نیست.

( ولی گاها" کشتیهایی از آن مسیر به اروپا میروند.)  بارها از کانال سوئز رد شدم

و هر بار هم تازگی خودش را داشت.یکی از چیز ها جالب عبور از کانال سویز دست

فروشهای پورت سعید هستند که بروی کشتی میآیند و روی عرشه و راهرو ها

بساط کالا های خود را پهن میکنند و وتا مدتی در مسیر کانال کشتی را همراهی میکنند.

 کانال سوئز  آبراهی  است ساخته شده به‌دست انسان ، که دریای مدیترانه را به

خلیج سوئز که شاخه‌ای ازدریای سرخ است متصل می‌کند. این کانال در غرب

 صحرای سینا و شمال شرق کشورمصر واقع شده‌است. آبراه سوئز به عنوان

 میانبری برای کشتی‌هایی که از بندرهای قاره اروپا و آمریکا به سمت بندرهای

جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه در رفت و آمد می‌باشند، ساخته شده‌است.

 suez canal(عکس از اینترنت)

 عرض کانال به اندازه ای است که فقط کشتی ها بطور یک طرفه و پشت سر هم

میتوانند عبور کنند. پس کشتی ها پس از حرکت از یک جهت  درمحل پهن کانال

که نزدیک تر به دریای سرخ است لنگر می اندازند تا کشتی های مقابل عبور کنند

و سپس به راه خود ادامه میدهند.نام نویسی کشتی های عبوری ، نوبت دهی و

کنترل ترافیک کانال با دولت مصر است.

                             

 درازای کانال سوئز از پورت سعید در ساحل دریای مدیترانه ، تا شهر سوئز در کرانهٔ

دریای سرخ  ۱۶۳  کیلومتر می‌باشد. در نیمه راه دریاچهٔ   "المره " کانال را به

دو شاخه تقسیم می‌کند. قسمتی از کانال در شمال دریاچهٔ «اَلمُرةَ» واقع می‌باشد

و قسمتی در جنوب این دریاچه قرار دارد. . پیش از احداث «کانال سوئز»،

کشتی‌ها برای رفتن از اروپا به آسیا، ناچار بودند تا دماغه امید نیک در جنوبی‌ترین

بخش قاره آفریقا پیش روند و یا اینکه بارهای کشتیها را پس از تخلیه در ساحل

دریای مدیترانه ، از راه زمینی به شهر سوئز در ساحل دریای سرخ رسانده، و

با کشتی دیگری از دریای سرخ به کشورهای آسیایی می‌فرستادند.                    

داریوش بزرگ به دلیل اهمیت راه دریایی میان مصر و ایران دستور ساخت آبراهی میان دریای سرخ و دریای مدیترانه را از راه نیل در اواخر سدهٔ ششم پیش از میلاد داد تا کشتی‌های ایرانی بتوانند به راحتی از آن عبور کنند. سرپرستی ساخت این آبراه را مهندس «ارتاخه» از مهندسان ایرانی عصر هخامنشی به عهده داشت. با این حال آبراهی که داریوش در آن زمان حفر کرد با آبراه کنونی که به دست «مون فردیناند اوسپس» در سال ۱۸۶۹ میلادی حفر شد، اختلاف‌هایی دارد. چراکه آبراه داریوش بر خلاف آبراه کنونی قدری بالاتر از بوباستیس شروع می‌شد و به نیل و در نهایت به دریای سرخ می‌پیوست، در حالی که آبراه کنونی از پرت سعید آغاز می‌شود و به خلیج سوئز ختم می‌شود.

به یادبود این کار بزرگ جهانی که به دستور داریوش بزرگ انجام شده بود، لوح سنگی با خطوط میخی پارسی، عیلامی، بابلی و مصری در آنجا نصب گردید:

 << منم داریوش، شاه شاهان، شاه کشورهایی که تمام نژادها مسکون است. شاه این سرزمین بزرگ تا آن دورها، پسر ویشتاسب هخامنشی... من پارسی هستم و به همراهی پارسیان مصر را گرفتم، امر کردم این کانال را بکنند از «پی‌رو» نیل که از مصر جاری است تا دریایی که از پارس بدان روند. این آبراه کنده شد چنانکه فرمان دادم و کشتی‌ها از مصر بوسیله این کانال به‌سوی ایران روانه شدند چنانکه اراده من بود. >> تصویر این لوح سنگی در سالن کشتی های قدیمی کشییرانی نصب بود.

                            

این هم چشم اندازی زیبا از یک مسجد ، هنگام عبور از کانال .



بلژیک

بلژیک از کشور هایی است که هر کشتی که به اروپا میرود حتما" یه سر هم به آنجا میزند . حد اقل برای من که اینطور بود.

بلژیک (به فرانسوی : Belgique) کشوری‌است در غرب اروپا. پایتخت آن بروکسل است. بلژیک در شمال با هلند ، در شرق با آلمان ، در جنوب شرقی با لوکزامبورگ ، در جنوب با فرانسه  و از شمال غربی با دریای شمال مجاور است.

آنتورپ (به هلندی: Antwerpen، به فرانسوی: Anvers) بندری است در بلژیک.

این شهر مرکز استان انتورپ در ناحیه فلاندر است. جمعیت آنتورپ در سال ۲۰۰۶ برابر یا ۴۶۱٬۴۹۶ نفر بود.

شهر آنتورپ در کناره راست رود " اسخلدت"  واقع شده و از قدیم یکی از مراکز مهم فرهنگی و اقتصادی  بنلوکس بوده‌است.در این شهر تقریبا" از تمام ملیت ها از جمله ایرانیها زندگی میکنند.

 

این شهر دومین بندر بزرگ در اروپا است و همچنین مهمترین مرکز در سطح جهان برای آماده سازی و خرید و فروش الماس است.

 

 باغ وحش انتورپ خیلی معروفه وتا چند سال پیش ورود برای دریا نوردان مجانی بود. با قانون جدید بلیط برای دریانوردان نیم بهاست. 

 

 

 

 

 

 

 

 

این باغ وحش بسیار زیباست. و محل نگهداری حیوانات چنان طبیعی طراحی شده که شما احساس میکنید وارد حیاط وحش شدید.


 انگلستان

مرزهای آبی این کشور در شمال غرب دریای ایرلند، در جنوب غرب دریای سلتی و در شرق دریای شمال هستند، و در جنوب نیز کانال مانش آن را از سرزمین اصلی قاره اروپا و کشور فرانسه جدا می‌کند.
انگلستان دارای بیش از یکصد جزیره کوچک و بزرگ نیز هست که از جمله آنها می‌توان به جزیره وایت و جزیره من اشاره کرد.

شهر لندن پایتخت انگلستان و همزمان پایتخت پادشاهی بریتانیا است. پرآب‌ترین رود انگستان، رود تیمز است که از میان شهر لندن می‌گذرد و به دریای شمال می‌ریزد.

مساحت این کشور ۱۳۰٬۳۹۵ کیلومتر مربع و جمعیت آن 51,446,000 نفر است.

از بنادر زیبای این کشور  میتوان بندری کوچک و زیبا بنام فلیکستو را نام برد که کشتی های کشتیرانی ایران زیاد به آن بندر تردد میکنند. 

فلیکستو بندری است  نزدیک لندن، شهری زیبا و آرام ،اکثر ساختمان ها و خانه های شخصیدر این شهر  به صورت متحد الشکل وبا نمایی یک رنگ ساخته شده اند.

 

 

 

1این شهر خانه هائی دارد با حیاط های کوچک و نقلی که در عین کوچکی با گل و گیاه فراوان تزئین شده اند.خانه ها هیچ یک نرده ،حفاظ و یا دیوار بلند ندارند. چیزی که خیلی قابل تامل بود اینکه افراد خانه زیر نور یک لامپ کم مصرف  مشغول دیدن تلویزیون یا مطالعه بودند ، هیچگونه لامپ یا نور اضافی ای در خانه استفاده نمیشود.

دراین شهر ماشین به ندرت دیده میشود ،اتومبیل های شخصی  اکثرا" جلوی درب خانه پارک هستند ، رفت وآمد مردم با وسیله نقلیه عمومی صورت میگیرد ، ماشین شخصی در روزهای تعطیل وبرای مسافرت استفاده میشود.

 ----

جمهوری خلق چین

چین از کشور هاییست که کشتی های ایرانی جهت تخلیه وبارگیری، فراوان به آنجا سفر میکنند.  همچنین ساخت و تعمیر اغلب کشتیهای ایران در این کشور صورت میگیرد .  

 چین پرجمعیت‌ترین کشور دنیا با بیش از ۱.۳ میلیارد نفر سکنه‌است. این کشور که در شرق قاره آسیا واقع شده توسط حزب کمونیست چین در قالب نظام تک‌حزبی اداره می‌شود.  پایتخت کشور پکن است.

جمهوری خلق چین با حدود ۹.۶ میلیون کیلومتر مربع سومین یا چهارمین کشور وسیع دنیا و دومین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت خاکی (بدون احتساب آب‌های داخلی) است.

 دولت چین از اواخر دهه ۱۹۷۰ سیاست محدودیت تعداد فرزندان را به اجرا گذاشته که به خصوص در مناطق شهری به طور جدی تری دنبال شده‌است.

در اکثر مناطق چین، خانواده‌هایی که مقررات محدودیت تعداد فرزند را نادیده بگیرند با جریمه نقدی و تنبیهات دیگری در زمینه اشتغال و امکانات رفاهی مواجه می‌شوند.

 مقامات چینی اجرای سیاست تک فرزندی را موفقیت آمیز توصیف کرده و یکی از عوامل رشد سریع اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر دانسته‌اند هرچند برخی از کارشناسان گفته‌اند که بهبود دسترسی به امکانات برنامه ریزی خانواده، افزایش درآمدها و تغییرات فرهنگی ناشی از آن نیز در جلوگیری از رشد سریع جمعیت چین موثر بوده‌است.

در مواردی گروه‌های مدافع حقوق بشر قانون تک فرزندی چین را مورد انتقاد قرار داده‌اند و آن را مغایر آزادی‌های فردی دانسته‌اند اما دولت چین تاکید داشته‌است که در اجرای قانون تک فرزندی، اجازه اعمال فشار از جمله وادار کردن زنان به سقط جنین یا عقیم سازی اجباری را نمی‌دهد و مجازات متخلفان از این قانون منحصر به پرداخت جریمه نقدی است.

china

 البته قابل ذکر است که سیاست تک فرزندی توسط دولت چین در سال ۲۰۱۱ لغو شد. و حال زوجین میتوانند حداکثر دو فرزند داشته باشند. دلیل این کار نیز بالارفتن میانگین سن در این کشور، و در نتیجه ایجاد بحران در آینده اعلام شده است.

آنچه من مشاهده کردم معمولا" کل افراد  خانواده در چین  کار می کنند و  صبح زود همگی از خانه  بیرون میروند و هر کدام به کار و پیشه ای مشغول میشوند. 

  

بازار گوشت و میوه

 این عکس را در  یک بازار چه فروش گوشت و میوه  گرفتم.اين قورباغه جالوت است،و طول اين قورباغه به بيش از  30 سانتی‌متر و وزن آن به نزديک 3.5 کيلوگرم می‌رسد ، که البته، خوراک لذيذی در بین چینی ها هستند.

 

 نگران نباشید اگر گذرتان به چین افتاد انواع ماهی ها و سبزیجات به صورت کبابی قابل دسترس است.

   


از صنایعی که چین در آن سرمایه گذاری کرده و رو به رشد است صنعت کشتی سازی است.

کشتی سازی

اوایل سال ۲۰۰۹ به یکی ازشرکتهای کشتی سازی در یکی از بنادر  چین رفته بودم ، این شرکت کشتی سازی در اوج  شکوفائی اقتصادی خود بود و به گفتهء خودشان تقریبا" ماهی یک کشتی اقیانوس پیما به آب می انداخت.در این عکس میبینید که چگونه چندین بدنهء کشتی در کنار هم در حال ساخت هستند.

 

 در این شرکت کشتی سازی بسیاری از کارگران را قشر زنان  تشکیل میدادند که به عنوان جوشکار و نقاش مشغول به کارند.در این عکس عده ای از کارگران زن را میبینید که منتظر فرمان شروع به کار از طرف سر کارگر خود هستند.

  

ساخت کشتی تمام شده

 روز تحویل دهی نزدیک است و کارگران مشغول کندن پلاستیک های روی سطح داخلی و تجهیزات و تمیز کاری اطاقها هستند.

 

 

 

 

 

 

 بزودی مراسم  تحویل گیری باجشن  سنتی چینی ها و اندکی آتش بازی اغاز میشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

----

کنیا 

کنیا کشوری است در شرق آفریقا . پایتخت آن نایروبی است و مومباسا ، کیسومو و ناکورو شهرهای مهم آن محسوب می‌گردند. جمعیت این کشور بر پایه آخرین سرشماری رسمی که در سال ۱۹۹۷ انجام شده یازده میلیون و پانصد هزار می‌باشد.

هفتاد و سه درصد مردم کنیا مسیحی ، نوزده درصد آنیمیست و شش درصد مسلمان هستند. زبان‌های رسمی آنان سواحلی و انگلیسی است.

مومباسا دومین شهر پر جمعیت کنیا  به حساب می‌آید و مرکز صنعت گدرشگری در ناحیه ساحلی است.
این شهر حدود ۷۲۷,۸۴۲ نفر جمعیت دارد و در جزیره کوچک مومباسا قرار دارد که توسط پل نیالی، راه ماکوپا که از میان آب میگذرد و سرویس قایق لیکونی به سرزمین اصلی متصل است.

ساکنان اصلی شهر را مسلمانان تشکلیل می‌دهند.

ساخت مجسمه های چوبی

یکی از سوغاتی های آفریقا صنایع دستی تراشیده شده از چوب است. افراد زیادی در کارگاههای کوچک مشغول به کارند. 

 

 

مجسمه سازی در کنیا

 در مومباسا شما از این کارگاه های کوچک مجسمه تراشی و فروشگاه های صنایع دستی زیادی میبینید که بسیار مورد علاقهء توریستان اروپایی و آمریکایی و حتی آسیایی قرار دارد.

 

 

 

 

 

رنگ آمیزی مجسمه

 در این کار گاه ها مجسمه ساخته، رنگ آمیزی و فروخته میشود. البته در سطح شهر هم مغازه هایی هستند که این صنایع دستی را میفروشند.

خانهء سنتی در کنیا

 

 

 

 

 

 

 

 یکی از دیدنی های شهر مومباسا پارک جنگلی " هالن" است.این پارک توسط یک تاجر هلندی بنا نهاده شده و اینطور که گفته میشه اینجا اول یک بیابان برهوت بوده و تمام درختان آن از آمریکا و اروپا به اینجا آورده شده است.

 

 

 

 

  

به گفتهء راهنمای پارک تمام حیوانات این پارک به این مکان انتقال یافته و فقط انواع میمونها هستند که به علت راحتی و امنیت پارک خودشان به محوطهء پارک آمده اند.